Aules contra la Pobresa

Les causes de la pobresa entren a les aules de la UdL des de 2013. Ha estat abastament reconeguda com una acció de bones pràctiques.

Vegeu la infografia del curs 2020 pel que fa a les diferents conferències que ha organitzat Aules contra la Pobresa.

Aquí la notícia de l'inici d'aquests cicles, l'any 2014.

A petició de la Comissió 3.4 i sota la coordinació de l'Oficina de Desenvolupament i Cooperació Coordinat per l'Oficina de Desenvolupament i Cooperació (ODEC) de la Universitat de Lleida (UdL), a petició de la Comissió 3.4 (que aplega tres entitats que treballen pel 4t Món: Càritas, la Federació Catalana de Voluntariat Social i la Coordinadora d'ONGD de Lleida), la UdL ha engegat un programa pilot per introduir en la docència dels graus, les causes i les conseqüències de la pobresa i com es pot lluitar contra aquesta injustícia des des la pràctica professional de cada titulació.

El programa "Aules contra la pobresa" forma part d'una iniciativa més àmplia per a la inclusió de continguts i competències en el terreny de la cooperació per al desenvolupament al currículum educatiu de la UdL. D'aquí al mes de juny, set assignatures dels graus de Medicina, Infermeria, Fisioteràpia, Dret i Economia, Turisme i Enginyeria Agrària, imparteixen dos crèdits de docència reglada, per tant avaluable, sobre la pobresa. El curs vinent s'espera incorporar aquesta temàtica a la resta de graus.

Personal de l'ODEC s'encarrega d'impartir la part general del mòdul (causes, efectes i lluita contra la pobresa) i col·labora amb el professorat de cada matèria per centrar el mòdul específic i organitzar la posta en comú amb l'estudiantat. L'objectiu, sensibilitzar i treballar per eradicar aquesta lacra que, dia a dia afecta més persones arreu del món, i més a prop de casa nostra. A tal d'exemple, i segons dades de la Sindicatura de Greuges de Catalunya, a un 23,7% dels infants de Catalunya.

Amb dades del tercer trimestre de 2013 del Govern espanyol en resposta parlamentària, Catalunya és la segona comunitat, després d'Andalusia, amb un nombre més alt de llars sense preceptors d'ingressos, un total de 95.1000. Des de l’inici de la crisi, la Taula d'entitats del tercer sector social de Catalunya estima que cada dia 88 catalans més cauen en la pobresa.

Segons l'informe d'Intermon Oxfam, "La trampa de l'austeritat: el veritable cost de la desigualtat a Europa", la pobresa no és inevitable si es duen a terme polítiques socials. El seu augment a Europa el causen les polítiques i els programes d'austeritat. Si continuen les mesures en aquest sentit al 2025, entre 15 i 25 milions d'europeus més es podrien veure sumits en la pobresa, alerten. Actualment, que 7 de cada 10 persones viuen en països on la desigualtat econòmica ha augmentat en els últims 30 anys.

En aquest sentit, un altre informe de la mateixa ONG fet públic enguany
 ("Governar per a les elits. Segrest democràtic i desigualtat econòmica"), denunciava l'augment de la concentració en poques mans de la riquesa. Un total de 85 individus acumulen tanta riquesa com els 3.570 milions de persones que formen la meitat més pobra de la població mundial. La meitat de la riquesa està en mans de només l'1% de tot el món. Aquest fet, afirma Intermon Oxfam, no només perpetua la desigualtat, sinó que amenaça el model social basat en la igualtat d'oportunitats i posa en perill la democràcia. Espanya ja és un dels països de la Unió Europea on la diferència entre rics i pobres és més gran.