Alumnat universitari i de secundària omple buits cartogràfics de Nigèria

En el 'Mapatón' solidari de Metges Sense Fronteres i el Departament de Geografia i Sociologia de la UdL

mapatonUdL2021.jpg_323565248
Cartell de l'activitat del Mapaton a la UdL
Un total de 41 d'estudiants del Grau de Geografia de la Universitat de Lleida (UdL) i d'ESO i Batxillerat de l'Institut Terres de Ponent de Mollerussa i Almatà de Balaguer han participat al Mapatón de Metges Sense Fronteres (MSF) i el departament de Geografia i Sociologia de la UdL.

Aquesta iniciativa, posada en marxa al 2014 per l'ONG i Missing Maps, pretén omplir, gràcies a la col·laboració ciutadana, zones del món encara sense cartografiar, tot emprant les noves tecnologies i els satèl·lits. El seu objectiu és mapar digitalment aquestes territoris, els més vulnerables a les crisis humanitàries, desastres naturals, conflictes armats, polítics i econòmics, epidèmies o brots de malalties, per poder arribar així a les víctimes de forma més ràpida i fer un seguiment de les malalties amb major eficàcia.

Amb lema "Posar les comunitats vulnerables del món al mapa", l'estudiantat  participant ha digitalitzat edificis i construccions de la regió d'Illela, a Nigèria, una zona molt afectada pel noma, una malaltia infecciosa que provoca la mort en dos setmanes si no es tracta.

Per fer-ho, no els ha calgut coneixement previs, només un ordinador i registrar-se a OpenStreetMap -un projecte col·laboratiu per crear mapes editables i lliures. Seguint les instruccions i guiats en tot moment per Juan José Arévalo (MFS), Pilar Alonso (coordinadora del Grau de Geografia), Montse Guerrero i Josep Ramon Mòdol (servei de Cartografia i SIG de la UdL), pogut completat els mapes de la zona assignada que ajudaran els equips de MSF sobre el terreny per arribar a les poblacions més aïllades.

Des que es va posar en marxa aquesta iniciativa col·laborativa, més de 65.000 persones han participat en els mapatons organitzats arreu del món. Fins ara s'han cartografiat més de 34 milions d'edificis i 875.000 de quilòmetres de carreteres.

Text: Premsa UdL