La UdL aposta per l'energia neta

Plaques solars als nous edificis i electricitat comprada amb garantia 100% renovable

plaques-solars
Plaques solars al campus de Cappont / Foto: UdL

La Universitat de Lleida (UdL) enfortirà la seua aposta per les energies renovables incloent instal·lacions fotovoltaiques d'autoconsum a tots els nous edificis que construeixi. La unitat d'Infraestructures ja preveu incloure aquests panells al nou edifici polivalent del campus de Cappont, el cobriment de la pista poliesportiva del mateix campus o l'immoble que acollirà els estudis vinculats a Infermeria al campus d'Igualada.

La UdL va iniciar al 2008 el seu projecte per impulsar l'energia fotovoltaica, la producció distribuïda i l'autoconsum. Tres anys després es van posar en marxa les primeres instal·lacions amb el mode d'exportació a la xarxa. "El parc fotovoltaic de la UdL és, ara per ara, un dels més grans de les universitats catalanes i espanyoles", assegura el cap de la Unitat, Néstor Vallejo.

La potència total instal·lada a la Universitat de Lleida és gairebé de 500 kWp (kilowatt pic), amb 2.184 mòduls repartits per les cobertes dels edificis, constituint una superfície activa de generació de 3.556 metres quadrats i una producció d'energia elèctrica de més de 650 MWh/any (megawatt hora per any).

Al 2017 va començar a funcionar la primera instal·lació d'autoconsum al campus de Ciències de la Salut, "la més gran d'aquest tipus en funcionament en les universitats catalanes", segons Avilla. Formada per 324 mòduls que suposen 527 metres quadrats de superfície activa de generació, té una potència de 82,62 kWp. En el seu primer any l'energia fotovoltaica produïda ha servit per cobrir el 18% de les necessitats dels edificis de les Facultats de Medicina i d'Infermeria i Fisioteràpia. També s'ha evitat l'emissió de 71.000 quilos de CO2 a l'atmosfera.

En el marc d'aquesta política de potenciar la sostenibilitat, des de principis d'aquest any, tota l'electricitat que consumeix la UdL té garantia 100% renovable gràcies a una compra conjunta coordinada pel Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC) en la que també participen altres 32 institucions de docència i recerca. L'Institut Català de la Salut s'hi ha afegit a posteriori.

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) expedeix les acreditacions que asseguren que l'energia prové de fonts renovables (eòlica, solar, aerotèrmica, geotèrmica, hidrotèrmica, hidràulica, oceànica, biogàs o biomassa) i cogeneració d'alta eficiència. Endesa Energia és l'adjudicatària de l'alta tensió i Aura Energia, de la baixa.

TEXT: Premsa UdL