La UdL, segona universitat espanyola en produir energia elèctrica solar

El parc fotovoltaic, instal·lat als campus d'Agrònoms i Cappont, produirà 518.000 kWh a l'any

fotovoltaicUdL
El rector ha presidit la inauguració de les plaques d'ETSEA / Foto: UdL

La Universitat de Lleida és la primera de tot Catalunya i la segona de l'Estat espanyol en produir energia elèctrica solar per vendre a la xarxa. Així s'ha donat a conèixer durant la inauguració de les instal·lacions ubicades al campus de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA), que es complementen amb les del campus de Cappont. El parc fotovoltaic produirà 518.000 quilowatts/hora (kWh) d'energia elèctrica anuals, gràcies a prop de 1.900 panells solars. Amb aquest projecte, la UdL vol ser un referent a les terres de Lleida en la producció d'energies renovables i en promoure una societat més sostenible.

Les plaques solars s'han instal·lat a les cobertes els edificis 1, 2, 3, 4, 5 i magatzem de l'ETSEA. Al campus de Cappont, es troben a l'Escola Politècnica Superior i aviat es col·locaran també al Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera. La seua disposició té en compte la integració arquitectònica amb la coberta i l'edifici en general, així com el màxim rendiment solar. En total, sumen una potència de 390 quilowatts (kW).

La UdL vol ser així un referent en la producció d'energies renovables i en promoure una societat més sostenible, impulsant projectes educatius i de sensibilització sobre l'ús de l'energia fotovoltaica

La Universitat de Lleida va iniciar el projecte d'executar diferents instal·lacions solars fotovoltaiques al 2007 i la tramitació dels permisos, dos anys després; obtenint prima a finals de 2009. La licitació i adjudicació del contracte es va resoldre el passat mes de setembre a favor del Banco Santander, que va encarregar l'execució a Nipsa, com a soci tecnològic, i Sofos Energia, com a empresa local. Aquestes dos darreres firmes també s'encarreguen del correcte manteniment de les instal·lacions solars, així com de la seva monitorització.

El projecte ha suposat una inversió superior als 2'2 milions d'euros. El finançament i el manteniment es pagaran a través de la venda de l'energia produïda. Un cop finalitzat el contracte de 15 anys amb l'empresa adjudicatària, la UdL rebrà tots els ingressos anuals d'aquesta electricitat i només haurà de fer front al manteniment de la instal·lació. La Universitat també té previst impulsar projectes educatius i de sensibilització sobre l'ús de l'energia fotovoltaica i facilitar, a través d'una pàgina web, totes les dades tècniques de producció de la planta a temps real per tal que puguin ser utilitzades per docència o per recerca.

TEXT: Premsa UdL