La contaminació per nitrats, eix del Dia Mundial de l'Aigua a la UdL

Commemoració amb una conferència, una excursió a la Conca de Tremp i una exposició

La contaminació per nitrats de les aigües subterrànies centra la conferència amb la qual la Universitat de Lleida (UdL) commemora enguany el Dia Mundial de l'Aigua. La cap del Departament de Coordinació Hidrogeològica de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), Mireia Iglesias Carreras, parlarà de les àrees vulnerables i el protocol de pràctiques agrícoles per reduir la presència de compostos nitrogenats als aqüífers. El programa es completa amb una excursió a la Conca de Tremp, que ja té les places pràcticament exhaurides, i una exposició a la biblioteca de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA).

La xerrada de Mireia Iglesias està prevista per aquest dimarts, 22 de març, a partir de les 12.30h a la Sala de Juntes del 2on pis de la Facultat de Lletres, a l'edifici del Rectorat. La responsable de l'ACA parlarà sobre els nitrats a les aigües subterrànies, element contaminant que, per prescripció de la Unió Europea, és a la llista de prioritaris per controlar la seua concentració a les aigües subterrànies.

Dissabte, 26 de març, tindrà lloc una ruta per explicar els principis de funcionament de l'aqüífer principal de la Conca de Tremp-Isona, constituït pel gres d'Areny (Cretàcic superior), i descobrir les seues manifestacions físiques que es poden observar sobre el terreny. L'excursió inclou parades al pou surgent de Conques, l'estany de Basturs, la presa de Talarn, el congost i l'embasament de Terradets i el forat de l'or, a Camarasa.

La biblioteca de l'ETSEA participa dels actes de celebració del dia Mundial de l'aigua amb una exposició a la planta baixa de l'equipament que es podrà veure del 22 al 29 de març.  Inclou equips  i aparells de mesura de variables hidrològiques i de qualitat de les aigües com un velocímetre d'hèlix, un hexacòpter, o un potenciòmetre. També ha preparat una biblioguia de recursos sobre les aigües subterrànies.

Les activitats, organitzades pel departament de Ciències del Sòl i Medi Ambient i el grup de recerca de Dinàmica Fluvial de la UdL, s'emmarquen en l'Hidrogeodia coordinat a nivell de tot l'Estat pel grup espanyol de l'Associació Internacional d'Hidrogeòlegs.